Altaj

Een reis naar de Altaj kan zeken een van de  mooiste belevenissen van uw leven worden.

De adembenemende natuur: de bergtoppen, de kristalheldere wateren van de rivieren en bergmeren, de eindeloze bloemenvelden en eeuwige tradities van de oorspronkelijke volkeren raken iedereen die deze bijzondere bestemming komt bezoeken.

Waarom naar de Altaj reizen?

Deze prachtige bestemming trekt zowel de liefhebbers van actieve en extreme vakanties, als wel de genieters van stille contemplatie van de natuur aan.

De ene gaat raften op de Katoen-rivier, om mee te maken hoe de ijzige stroom van een krachtige rivier hem naar gevaren leidt, de andere klimt  hoog in de bergen om de adrenaline door zijn aders te voelen stromen en de derde geniet van meditatie in de rust van een naaldbos, omdat Altaj bekend staat om zijn krachtige energie.

Wij organiseren verschillende soorten reizen naar de Altaj. De mogelijkheden voor toeristen in het Altaj-gebied zijn eindeloos:

• Auto-trips langs het Tsjoejatrkt
  • Spirituele reizen met bezoeken aan de sjamanen
  • Yoga retreats
  • Yoga trips
  • De berg Beloecha beklimmen (uiteraard vergezeld door ervaren gidsen)
  • Raften op de rivieren Katoen en Tsjoeja
  • Skiën en snowboarden in Belokurikha of in de omgeving van Barnaoel en Gorno-Altajsk
  • Paardentochten langs verschillende routes in de het hoge bergachtige deel van Centraal Altaj
  • Wandeltochten langs de mooiste trekroutes van de Altaj

Wilt u meer weten over de Altaj en Siberië?

Bezoek de pagina van onze partner - Rusland-deskundige Elena Bronnikova voor informatie over haar lezingen. Trouwens, Elena gaat mee als reisleider en gids op onze Altai trips.

Reizen in de regio Altaj

Road-trip langs het Tsjoejatrakt

reis met rusland-deskundige

Elena bronnikova

10 dagen / 9 nachten (exclusief de heen-/terugreis naar en van Novosibirsk)

Groepsreis, Individuele reis

Aantal deelnemers: 5-8

Seizoen: mei – september

ROUTE

Prijs vanaf EUR - 1.700 p.p.

Hoogtepunten:

Spectaculaire belevenis van de natuur en cultuur van de Altaj

Nederlandstalige begeleiding door Elena Bronnikova

Reizen met een kleine gezellige groep

Reizen per comfortabele minibus

Tijdens deze reis gaat u niet alleen de meest bijzondere locaties van de Altai-gebergte ontdekken, maar gaat u ook de natuur & cultuur van deze bijzondere regio écht beleven. Onze reis begint in hoofdstad van Zuid-Siberië – Novosibirsk. U krijgt de mogelijkheid om te zien hoe het leven in een grote ontwikkelde Siberische stad eruitziet. Na het kennismaking met Novosibirsk kunnen wij (optioneel) een dagje in Tomsk besteden, een stad ten noordoosten van Novosibirsk die bekend is voor zijn bijzondere houten architectuur. De volgende dag rijden wij door naar Barnaoel en Gorno-Altaisk, waar onze grote Altaaise avontuur begint. Wij reizen met de comfortabele minibus langs de Chujskiy trakt, een van de mooiste wegen ter wereld. Wij stoppen onderweg om de mooiste bezienswaardigheden van de Altai te bewonderen: de meren, de bergtoppen, kleine pittoreske dorpjes en veel meer. U leert ontzettend veel over de lokale cultuur, muziek en gastronomie. De weg leidt ons naar een nederzetting dichtbij de Mongoolse grens waar wij na een bezoek aan een lokale markt terugkeren.

Dag 1: Novosibirsk

Na het ontvangst op de luchthaven ‘Tolmachchevo’ gaan wij naar het hotel in het centrum van Novosibirsk (20 km, 30 min reistijd).

Na even uitrusten maken wij een korte wandeling in het centrum van de stad. Diner in een café/restaurant/hotel. Vrije tijd.

Dag 2: Novosibirsk

Na het ontbijt in het hotel gaan we weer het centrum van de stad verkennen. Optioneel: een rondleiding in het grootste Opera- en ballettheater van Rusland (backstage). Wij bezoeken een orthodoxe kerk, een katholieke kerk, en een synagoge.

Lunch in een café. Daarna gaan we de metro in om de metrostations te bewonderen. We maken een wandeling langs de kade van de rivier Ob. Met de metro gaan over de langste overdekte metrobrug naar een ander deel van de stad, waar wij een wandeling maken door het park met de eeuwige vlam. Optioneel: een één uur boottocht over de rivier.

‘s Avonds bezoeken we een huis van een lokale gezin.

Dag 3: Barnaoel (220 km, ong. 4 uur reistijd)

Na het ontbijt vertrekken we met een minibus naar de hoofdstad van de provincie Altaj, Barnaeol. Onderweg lunchen we in een restaurant.

Na het inchecken in het hotel hebben we een stadswandeling met een bezoek aan een bijzonder Siberisch museum. Ook bezoeken we een plaatselijke supermarkt of bazaar.

Dag 4: Gorno-Altajsk (260 km, ong. 5 uur reistijd)

Na het ontbijt vertrekken wij naar Gorno-Altajsk, de hoofdstad van de autonome deelrepubliek Altaj, ook wel “de poort van Altaj” genoemd.

Onderweg stoppen wij in het oude stadje Bijsk.

Bij aankomst in de republiek maken we een stop bij het monument Altaj-Republiek. Lunch in Gorno-Altajsk. Excursie door het centrum van de stad en bezoek aan het prachtige Nationaal Museum van de Altaj, waar een van de belangrijkste archeologische vondsten van Rusland te zien is, een goed bewaarde mummie van een Altajse prinses.

Dag 5: Manzjerok, Chemal en rotseiland Pathmos

Na het ontbijt vertrekken wij naar het dorp Manzjerok (ca 2 uur reistijd). Daar bekijken wij een omgedraaid huis dat op zijn kop is gebouwd. Optioneel kunnen we met de kabelbaan naar de Malaje Sinukhaberg ( 1198 m) waar wij van het prachtige uitzicht over de vallei, bossen, rivier en dorp kunnen genieten. Na de lunch vervolgen we onze reis naar het dorpje Chemal (100 km, ca 2uur reistijd). Over een hangbruggetje komen we te voet op het rotseiland Pathmos met een kerkje en een nonnenklooster, wij maken een wandeling over een ‘geitenpaadje’ langs de oever van de rivier de Katun. We zien de oude kleine waterkrachtcentrale van Chemal.

Overnachting in houten gasthuisjes met uitzicht over de rivier de Katun.

Dag 6: kunstenaarsdorp en de Seminskijpas

In de buurt van Chemal (20 min rijden) bezoeken wij het joert-dorp van kunstenaars. We brengen een bezoek aan hun atelier/winkel-joerten met Altaajse muziekinstrumenten, kleding, tapijten etc. We kunnen Altajse kaas proeven. Wandeling door het dorp. Lunch.

We gaan verder over de Chuiskyweg, een van de oude zijderoutes, en we zien de Chuisky bergen en valleien. We stoppen op het hoogste punt van de Seminskijpas (1793m) en wandelen over de plaatselijke markt. Deze keer overnachten we in een hotel.

Dag 7: ‘Mars’, dorp Aktash

Na het ontbijt in het hotel rijden we verder in onze minibus en brengen we een bezoek aan ‘Kyzyl chin’, een unieke landschap waar de gekleurde heuvels met de kleilagen van geel, wit, oranje, rood en bordeaux kleur zich bevinden. ‘Kyzyl chin’ betekent rode klif in het Altaajs. De lokale bewoners noemen deze plek ‘Mars’. Het is mogelijk om hier fossielen te vinden van ammonieten en weekdieren zoals inktvissen. We blijven hier 2-3 uur.

Lunch. We rijden naar het dorp Aktash. Hier worden we ontvangen door een Altajse vrouw Elvira. Zij maakt voor ons een heerlijk traditioneel eten klaar en laat ons de groenten en fruit

uit eigen tuin proeven. ’s Avonds een optreden van een lokaal folklore groep met een traditionele keelzang en Altaj muziek. Overnachten in een gasthuis van Elvira.

Dag 8: Kosh-Agash, Tashanta, een dorp aan de Mongoolse grens

Na het ontbijt rijden we naar het Kazachdorp Kosh-Agash. Op de plaatselijke markt hebben we de gelegenheid om traditioneel Mongoolse kleding van wol en kameelhaar te kopen. Wij rijden daarna nog even door naar het dorp Tashanta, het laatste dorp voor de Mongoolse grens en gaan tot de grens tussen Mongolië en Rusland. Terug naar Aktash. Overnachten bij Elvira.

Dag 9: Terugweg, rotstekeningen van Kalbak-Tash, Teletskojemeer

Na het ontbijt nemen wij afscheid van gastvriendelijke Elvira. We gaan onze terugweg aanvaarden. Na een tijdje rijden stoppen we bij de ‘Rode Poort’, waar de weg een nauwe doorgang heeft tussen twee roodkleurige rotsen. Ook maken we een wandeling naar een mooie plek waar de twee rivieren Katun en Chuja bij elkaar komen. We brengen een bezoek aan Kalbak-Tash, een uniek locatie waar de petrogliefen, de oude rotstekeningen zich bevinden. Meer dan 500 tekeningen op de platte rotsen van de heuvel, gedateerd vanaf het derde millenium voor Christus tot aan het eind van de Turkse periode. Kalbak-Task is altijd een heilige plaats geweest voor de lokale bewoners. ’s Avonds bereiken we ons verblijf bij het Teletkojemeer. We overnachten in een houten huisje.

Dag 10: Boottocht over het Teleskojemeer, waterval Korbu

Na het ontbijt maken we een boottocht van 3 uur over het Teleskojemeer. We bezoeken daar ook de 12m hoge waterval Korbu. Lunch in een café bij het meer en de waterval.

Het Teleskojemeer of Altyn-Kol, het ‘Gouden meer’ is het grootste meer in het Altaj- gebergte. Het is wel 325 m diep, is 87 km lang en 5 km breed. Het ligt 434 m boven de zeespiegel.

Dag 11: het Ajameer, Belokuricha, Barnaoel

Na het ontbije bij het Teletskojemeer rijden we verder naar het Ajameer, waar we een tocht maken naar de rots ‘de Duivelsvinger’. Vervolgens anderhalf uur rijden tot het beroemde kuuroord Belokuricha. Aldaar een wandeling van 3 uur.

Naar Barnaoel. Avondeten en overnachting in Barnaoel.

Dag 12: terug naar Novosibirsk

Na het ontbijt nemen we afscheid van de republiek Altaj en gaan terug naar Novosibirsk

(4 uur reistijd). Als er tijd voor is, kan er nog een kort bezoek gebracht worden aan een museum. Op dezelfde dag of de volgende ochtend brengen we u terug naar de luchthaven.

Optie: vanuit Novosibirs (heen en terug in een dag) naar oude stad Tomsk (4 -5 uur reistijd). Tomsk is bekend om zijn 19e-eeuwse houten huizen (een wandeling – excursie) NKVD- herdenkingsmuseum voor Politieke Onderdrukking (uniek in Rusland)

Prijs voor deze trip is op aanvraag.

Actieve trips naar Altaj

Raften op Katoen-rivier

Katoen (vertaald uit de Altajs “Kadyn” – de gastvrouw) is de grootste rivier in de Gorny Altaj. De rivier heeft haar bronnen in de Katoengletsjers op de zuidelijke helling van de Beloecha (4509 m) van de Gebler-gletsjer op een hoogte van ongeveer 2000 meter. De lengte van de rivier is 688 km. Samen met de Bieja-rivier vormt de Katoen op ongeveer 19 kilometer ten zuidwesten van Biejsk de grote Obrivier.

Deze raftingtocht wordt uitgevoerd in het bovenste en middelste deel van de Katoen, met de start bij het dorp Tuyngur (“Tuyngur” vertaalt uit het Altajs – “Sjamaan tamboerijn”) en eindigt bij het dorp Chemal. Tijdens de route wordt een complexe stroomversnelling cascade ‘Akkemsky doorbraak’ gepasseerd.

Deze trip is geschikt voor deelnemers van goed niveau van fysieke fitheid. Niet aanbevolen voor kinderen jonger dan 14 jaar, mensen met hartcondities. Bij lichamelijke klachten raadpleeg eerst uw arts.

Tijdens het watergedeelte van de tour wordt de groep vergezeld door: 1 instructeur voor 1 vlot en de safety-kajakker.

Dag 1. Gorno-Altajsk – Barangol (40 km) – Tuyngur (400 km, 7-9 uur)

U wordt op de luchthaven van Gorno-Altajsk opgehaald en vervolgens rijdt u naar de startpunt van de raftingtocht in het dorp Tuyngur. Het is mogelijk de eerste dag in Gorno-Altajsk door te brengen.

U rijdt langs de oever van de grootste rivier in de Gorny Altaj, de Katoen en binnen een paar uur bevindt u zich op de Seminsky-pas, het hoogste punt van de Tsjoejatrakt, een regionale weg. Cederbos en een prachtig uitzicht op de toppen van het Altaj-gebergte, die vanaf de pas opent, laten je niet onbewogen. De reis gaat verder – de weg daalt af naar de vallei van de Ursul-rivier, verder passeert u de Jabogansky-pas, de steppe en de Coxa-rivier. Uiteindelijk ontmoet u weer de prachtige Katoen en komt u aan bij de plaats waar u de eerste nacht gaat doorbrengen, het dorp Tuyngur. Overnachting in tenten.

Dag 2. ‘Akkemsky Doorbraak’

Na het ontbijt begint het raften op de Katoen. Vandaag moet u door de moeilijkste sectie in de bovenloop van de Katoen – de “Akkemsky doorbraak”. Overnachting in tenten aan de monding van de rivier de Argut.

Dag 3. Halve dag raften en vissen (optioneel)

Het is een rustige dag, u gaat raften naar de monding van de rivier Bolshoj Jaloman. U krijgt de gelegenheid om te genieten van de schoonheid van de Centraal Altaj.

Na de lunch – rust, mogelijkheid om te wandelen en vissen. Overnachting in tenten.

Dag 4. Raften in het middengedeelte van de Katoen

Na het ontbijt begint de groep te raften in het middengedeelte van de Katoen, de eerste ‘Ilgumen’-drempel is 500 meter lang met golven tot wel 3 meter hoog. Er is een mogelijkheid om de drempel langs de kust te omzeilen, ook is het mogelijk foto’s en films te maken van de doorgang van de drempel. Na de lunch passeert u meerdere stroomverstellingen: de ‘Kadrinskaya-pijp’, bestaande uit afzonderlijke stroomversnellingen en een rilling. Na de ‘Poganka’-drempel stopt de groep om de nacht door te brengen op een prachtig zandstrand omringd door enorme pijnbomen – de ‘Verloren wereld’.

Dag 5. ‘Sabbat’

De dag begint met het passeren van de krachtigste Katoensky tweetrapsobstakel ‘Sabbat’. Na het passeren van de Sabbat, lunch op een pittoresk zandstrand. De raftingtoch wordt vervolgd met verschillende rillingen. Overnachting op de locatie ‘Petroglyphs’ in een dennenbos.

Dag 6. Rustdag

Dag 7. Laatste dag

U gaat raften op een redelijk rustig stuk Katoen-rivier langs de rotsachtige oevers. Voorbij de ‘Ayulinsky’-drempel met een grote vortice en golven. Lunch in de Beltertuyuk-watervallen. Na de lunch begint de passage van de Teldekpen-I en II drempels. De stroomversnellingen van het canyonype (de breedte van de Katun is 20-30 meter) met de chaotische conglomeratie van stralen, trechters en “paddenstoelen”. Verder is het karakter van de rivier kalm. Later de passage van de laatste drempel ‘Elandinsky’.

Na afloop van de raftingtocht vertrekt u naar het dorp Barangol (90 km). Afscheidsdiner. Overnachting in het dorp.

Dag 8. Vertrek naar Gorno-Altajsk

8 dagen / 7 nachten

Gorno-Altajsk – Tuyngur – Chemal

Prijs voor deze trip is op aanvraag.

• Transport vanuit Barnaoel / Gorno-Altajsk naar destart van van de rafting trip en terug
  • Drie maaltijden per dag
  • Gidsdiensten
  • Verhuur van de uitrusting
  • Accommodatie volgens het programma (tenten)